Fallout – komputerowa gra fabularna osadzona w świecie postapokaliptycznym, wyprodukowana i wydana w 1997 przez Interplay Productions.

Tło fabularne Fallouta to scenariusz typu historia alternatywna, gdzie Stany Zjednoczone próbują opanować fuzję nuklearną, dzięki czemu mogłyby w mniejszym stopniu polegać na ropie naftowej. Nie dzieje się tak jednak aż do 2077, zaraz po tym jak konflikt o złoża ropy naftowej prowadzi do wojny między Stanami a Chinami, który kończy się użyciem bomb atomowych, przez co gra dzieje się w postapokaliptycznym świecie.
Bohater gry jest potomkiem tych, którym udało się znaleźć schronienie w jednym z rządowych schronów przeciwatomowych. Gra rozpoczyna się w 2161 w środkowej Kalifornii, w Krypcie 13 (Vault 13). Jej bohater zostaje wysłany na poszukiwania urządzenia zwanego „water chip” (w wersji polskiej przetłumaczono tę nazwę jako hydroprocesor), ma on 150 dni na wykonanie zadania.
Tworzenie bohatera opiera się na systemie atrybutów SPECIAL, będącym akronimem od:
Strength (siła)
Perception (percepcja)
Endurance (wytrzymałość)
Charisma (charyzma)
Intelligence (inteligencja)
Agility (zręczność)
Luck (szczęście)
Atrybutów nie można zmieniać po ich przypisaniu, jednak istnieje możliwość tymczasowego podniesienia ich wartości poprzez zażywanie różnych środków chemicznych (tzw. „mentatów” by podnieść percepcję i inteligencję) oraz ich trwałego podwyższenia poprzez poddawanie się zabiegom chirurgicznym
Oprócz systemu atrybutów charakterystyka postaci składa się z umiejętności wpływających na poszczególne działania (otwieranie zamków, atakowanie bronią palną) oraz profity, czyli specjalne umiejętności, często mające jeden poziom rozwoju.
W grze pojawiają się liczni bohaterowie niezależni, którzy mogą towarzyszyć głównemu bohaterowi w jego podróży. Liczba postaci, jakie można przyłączyć do drużyny, jest zależna od wartości charyzmy bohatera. Większość bohaterów niezależnych, decydując się na towarzyszenie postaci gracza, bierze pod uwagę wykonanie jakiegoś zadania lub reputację.